12. oktober 2017
Hos Matas kommer mobile first
Som en af frontløberne i den danske e-handelsbranche har Matas konstant et øje på, hvordan kundernes krav udvikler og ændrer sig, og derfor har den landsdækkende materialistkæde med mere end 250 butikker nu optimeret deres webshop med endnu mere fokus på mobil brugervenlighed.
Med topplaceringer fire år i træk til E-handelsprisen – herunder sølv i 2012 og guld i kategorien ’Omnichannel’ i 2013 – er det tydeligt, at Matas på fornemmeste vis evner at imødekomme kundernes krav til deres webshop. En disciplin, som Matas mestrer ved kontinuerligt at optimere matas.dk, så kundernes forventninger til den optimale shoppingoplevelse bliver indfriet og dermed sikrer Matas’ position som den foretrukne webshop inden for bl.a. kosmetik og hudpleje.
Med udgangspunkt i kunderne
Alle undersøgelser viser, og understøttes af tal fra bl.a. Google Analytics, at kunderne i dag tilgår webshops fra mere end 2.000 forskellige skærmstørrelser, når de shopper online. Det betyder, at rigtig mange kunder ikke nødvendigvis får den tiltænkte og optimale oplevelse, hvis webshoppen er designet med 2-punktsvarianter i visningen – mobil og desktop.
Derfor er Matas’ webshop nu designoptimeret i fluid design, hvor elementerne automatisk tilpasser sig hvert eneste skærmbillede, så alle kunder er sikret den ultimative shoppingoplevelse i forhold til user experience, også når de tilgår webshoppen fra forskellige mobile enheder.
Mobile first – de rigtige informationer de rigtige steder
Matas har som led i optimeringen bl.a. undersøgt hvilke sider på deres webshop, der er mest besøgt, og hvilke informationer, kunderne oftest leder efter. Det har resulteret i, at informationer som ’Find butik’, visning af åbningstider og visning af butikker med medicinudlevering nu er endnu nemmere for kunderne at finde fra en mobil enhed. For at give det helt rigtige visuelle indtryk har også bannerne på sitet fået en specielt designet mobilvisning.
For at optimere webshoppen yderligere har Matas desuden arbejdet med visning af flere billeder og integration af videoer på de enkelte produktsider, ligesom der nu er endnu flere filtreringsmuligheder i produktlisten, så kunderne meget let og hurtigt kan finde præcis, hvad de søger.
30% øget konvertering med nyt design
Siden go-live med fluid design og optimeringer i mobilvisningen er konverteringsraten fra mobil steget med mere end 30% sammenlignet med samme periode sidste år. Når kunderne præsenteres for et visuelt lækkert design og nemt kan finde, hvad de leder efter uanset fra hvilken enhed, de onlineshopper, så kan det som regel ses på konverteringsraten, og det gælder også i Matas’ tilfælde. Selvom det er en generel tendens, at konvertering fra mobil er øget siden 2016, så er det store konverteringsspring hos Matas en klar indikator på, at optimering af design til mobilvisning i høj grad betaler sig.
Michael Wassmann Karlsen, E-Commerce Manager hos Matas
”Formålet med designoptimeringen til fluid design var i endnu højere grad at sikre vores kunder den bedste shoppingoplevelse, også når de shopper fra mobilen. Og vi kan se på konverteringsraten, at vi er kommet rigtig godt i mål, så vi er meget tilfredse”
Vil I også sikre, at jeres webshop er perfekt tilpasset alle enheder? Så giver vi gerne en kop kaffe eller kommer forbi jer til en uforpligtende snak. Kontakt Head of Business Development, Ditte Tvede Arentoft, på tlf.: 20472444 eller på mail diar@hesehus.dk
Flere nyheder
Få mere nyt fra Hesehus
Nyhedsbrev
Få serveret alt fra digitale tips og trends til heads-up på relevante seminarer og e-handelskonferencer direkte i din inbox