5. september 2018

Facts tell - stories sell

Kunderejsen foregår i dag i høj grad på tværs af flere kanaler, og mange forbrugere benytter især nettet til at undersøge og få mere konkret viden om det produkt, som de er på udkig efter. Det betyder også, at kunderne i dag er mere velinformerede omkring produkterne, når de træder ind i butikken. Så hvordan giver I kunderne en unik oplevelse, der rækker ud over de almindelige produktinformationer, og som får dem til at komme igen og igen? Et af svarene er story telling.

Let me amaze you!

Omni-channel er et udbredt fænomen blandt retailere i dag, hvor kunderne kan zappe mellem forskellige kanaler. Det har medført, at kunderejsen kan starte på en helt anden kanal end den, som det endelige køb sker på.

2018 Foreesee Experience Index: Retail CX Insights

Tal og illustration er hentet fra '2018 Foresee Experience Index: Retail CX Insights'.

The Dyson Supersonic hårtørrer
Dyson motor

The best way to understand it, is to experience it

Dyson, en verdensomspændende teknologivirksomhed, der bl.a. designer støvsugere og hårtørrere, er et af de brands, der i høj grad benytter sig af story telling i deres butik i New York. Butikken er indrettet med et minimalt antal produkter og indeholder i stedet en interessant fortælling om Dysons teknologi og udviklingen illustreret med enkelte udstillingsmodeller af fx produkternes motorer i forstørret udgave. På den måde fortæller Dyson inspirerende og fængende historier med en detaljeret gennemgang af teknologien i deres hårtørrere. Historier, som kan tryllebinde selv en skaldet mand til at købe en hårtørrer til 3.000 kr., fordi hans kone simpelthen må eje det produkt, der er meget mere end blot en hårtørrer.

Med stærke fortællinger om den nyeste teknologi i produkterne serverer Dyson teknisk avanceret information på en levende og medrivende måde for kunderne. På den måde uddanner Dyson deres kunder til eksperter i produkterne, skaber en wow-effekt og efterlader kunderne med en oplevelse, der overgår deres forventninger.

Specielt for det kvindelige segment har Dyson også skabt en anden form for story telling. Udover at fokusere på det teknologiske maskineri tilbyder Dyson deres kunder, at de kan få vasket hår i butikken og efterfølgende få det føntørret og stylet med den banebrydende Dyson hårtørrer. På den måde kan kunderne allerede i butikken opleve, hvorfor de ikke længere kan leve uden en Dyson hårtørrer i hjemmet.

Klog på vin

Som kunde hos Total Wine & More, USAs førende vin- og spiritusforhandler, kan man opleve en anden form for story telling. Som vinentusiast er historien om vinen, vingården og området en lige så vigtig del af produktet som vinen i sig selv. Derfor er det utrolig vigtigt for Total Wine & More at skabe en fortælling om hver enkelt vin og på den måde uddanne kunderne i vinens historie.

Med mere end 8.000 forskellige vine kan det være svært for medarbejderne at kende alle produkter lige godt. Derfor har Total Wine & More inddraget digitale touchpoints i deres forretninger, som kan støtte personalet i viden om de enkelte vine. De digitale touchpoints indeholder bl.a. videoer med vinbønder, der fortæller historien om deres gårde og vine, som kunderne i forretningen kan se og lytte til. På den måde får kunderne et autentisk og unikt indblik i vinen lidt ligesom, hvis de havde besøgt vingården selv.

De digitale touchpoints er også med til at klæde personalet ekstra godt på, da de også kan benytte dem til at lære mere om de enkelte produkter i butikken. Herigennem uddanner og gør Total Wine and More deres personale til eksperter i bestemte vine eller vingårde, og dermed bliver de rådgivere for kunderne i butikken. En rolle, der skaber stolthed blandt medarbejderne og øger deres engagement, som dermed også giver kunderne en ekstra god service.

Vinmark
Vinglas

Vil I også levere værdiskabende story telling? Så giver vi gerne en kop kaffe eller kommer forbi jer til en uforpligtende snak om, hvordan I kan give kunderne en unik butiksoplevelse.

Kontakt Head of Customer Relations, Casper Bo Jørgensen, på tlf.: 23 30 79 56 eller skriv til cbj@hesehus.dk.

Flere nyheder

Få mere nyt fra Hesehus

Med et buldrende e-handelsmarked går tingene stærkt, og præmisserne ændrer sig hele tiden. Forbrugerne stiller nye krav, konkurrenterne lancerer smarte, innovative features, og de fysiske butikker bliver en større og større del af ligningen, når det kommer til den ultimative commerce succes.
Hesehus har i år valgt at støtte Cykelnerven i kampen mod sclerose og sender 76.000 kr. samt fem seje hesehusianere afsted med Cykelnerven til de franske bjerge i dag.
Hesehus’ kunde DLG vandt på imponerende vis sølv til E-handelsprisen 2018 i kategorien ”Bedste B2B-virksomhed”, Hesehus kan nu bryste sig af at have hjulpet ambitiøse e-handlere til 15 topplaceringer ved det prestigefyldte awardshow -heraf fire af fornemmeste karat.

Nyhedsbrev

Få serveret alt fra digitale tips og trends til heads-up på relevante seminarer og e-handelskonferencer direkte i din inbox