5. maj 2020

Green is the new black  

Forbrugerne er i dag mere miljøbevidste end nogensinde før. De vil handle så bæredygtigt som muligt og ser gerne, at I som e-handlere går forrest og gør det nemt for dem at træffe de miljørigtige valg – både før, under og efter et køb. Men hvordan skaber I den bæredygtige shoppingoplevelse, som forbrugerne søger, og positionerer jer foran konkurrenterne som det miljørigtige valg på markedet?

Hey you - why so green?

Sustainability, accountability og transparency – det var tre af de helt store buzzwords under 2020-udgaven af verdens største retailkonference ’NRF Retail´s BIG Show’ i New York, og konklusionen var ikke til at tage fejl af. Hvis I vil indfri forbrugernes forventninger og skabe kundeoplevelser, der i en grøn verden som i dag giver dem lyst til at komme igen, er bæredygtighed den trend, som I med fordel kan holde et ekstra skarpt øje med. Og det er ikke kun forbrugerne i New York, der hungrer efter en mere bæredygtig commerce.

FDIHs ’E-handelsanalyse 2019’ viser nemlig, at bæredygtighed har betydning for hele 80% af de danske forbrugere, når de handler online. Der er derfor stor værdi at hente for jer som e-handlere ved at tænke bæredygtighed ind som en strategisk del af jeres forretning og ikke mindst ved at gøre jeres grønne tiltag synlige og let tilgængelige for forbrugerne. Ifølge ’Nordisk analyse af e-handel og bæredygtighed 2019’, som vores e-handelsplatform Bizzkit står bag, synes 42% af de nordiske forbrugere nemlig, at det er svært eller meget svært at finde den information om bæredygtighed, som de søger.

Born to be sustainable

I New York emmer det af inspirerende eksempler på, hvordan I som e-handlere på forskellig vis kan gøre det så nemt som muligt for jeres kunder at handle bæredygtigt. Et af dem er tøjbrandet Reformation, der i dén grad har taget trenden til sig og tænkt bæredygtighed ind i hvert et lille step af deres forretning – online såvel som in-store.

Når Reformations kunder browser de virtuelle tøjstativer i webshoppen, kan de på hver enkel produktside fx se hvor meget vand, affald og CO2, de sparer miljøet for ved at købe en bestemt Reformation-style sammenlignet med de fashion-items, der typisk bliver købt i USA. Ved at integrere bæredygtighed som en helt standard produktinformation formår Reformation både at positionere sig selv som det miljørigtige valg og gøre det nemt for kunderne at få de oplysninger om bæredygtighed, som de søger.

Reformation

”This way we all get to see the total cost of fashion so you can make empowered choices, and we can keep creating better solutions when it comes to making clothes.”

- Reformation

Reformation fiber standards

Omnichannel bæredygtighed

På webshoppen finder kunderne desuden informationer om alt fra Reformations sustainable practices til miljøvenlige vaskevejledninger og hjælp til at recycle deres gamle tøj. Reformation har endda udformet fem standarder for de typer af fibre, som de anvender i produktionen af deres tøj, der bl.a. hjælper kunderne med at vælge de absolut mest bæredygtige Reformation-styles. Også in-store er informationerne om Reformations grønne actions gjort let tilgængelige, hvor kunderne på skilte rundt omkring i butikken fx kan læse, at Reformation bruger energi fra vindmøller, LED-pærer og genbrugelige poser, og at deres bøjler er lavet af FSC-certificeret træ.

På den måde øger Reformation gennemsigtigheden i deres processer og hjælper samtidig deres kunder med at træffe de mest sustainable valg både før, under og efter købet. Som resultat er Reformation med til at sætte standarden for forbrugernes forventninger til, hvordan nem og bæredygtig e-commerce ser ud, og hæver dermed baren for bæredygtighed i branchen.

”Buy Less. Wear more” 

- Rent the Runway

Access over ownership

Man kan ikke sige sustainability uden samtidig at sige re-commerce, der netop dækker over feel-good-forbrug gennem recycling, upcycling og deleøkonomi. Et brand, der med stor succes har formået at tappe direkte ind i forbrugernes behov for bæredygtighed via re-commerce, er det digitale klædeskab Rent the Runway.

Ud fra en ’hvorfor eje, hvis man kan leje’-filosofi giver Rent the Runway nemlig kunderne adgang til deres ’closet in the cloud’, som er fyldt til randen med high-end fashion fra +650 brands, som kunderne kan låne enten på abonnementsbasis eller som ’engangs-rentals’. Når kunderne ikke har behov for tøjet mere, sender de det retur, hvorefter andre kunder kan få glæde af det. Rent the Runway forlænger på den måde levetiden af hvert enkelt stykke tøj, så der produceres mindre og mængden af spild minimeres, samtidig med at de giver deres kunder den helt unikke og bæredygtig shoppingoplevelse, som de efterspørger. ​​​​​​​

Rent the Runway samarbejder med W Hotels
Rent the Runway

Særligt de sæsonprægede styles og items, der typisk kun bruges få gange, før de ender bagerst i skabet, som fx skitøj, badetøj og festtøj, er i høj kurs hos Rent the Runways kunder.

Derfor har Rent the Runway netop indgået et partnerskab med W Hotels, der tager re-commerce til helt nye højder og gør det endnu nemmere for deres kunder at shoppe bæredygtigt til særlige lejligheder som fx ferier. Hotelgæsterne på udvalgte W Hotels locations får nemlig nu mulighed for at tilkøbe fire items til ferien, som hænger klar i tøjskabet på deres hotelværelse ved ankomst.

Som resultat øger Rent the Runway kendskabet til deres brand, samtidig med at de placerer sig selv et skridt foran konkurrenterne ved at sætte standarden for forbrugernes forventninger til, hvad ubøvlet re-commerce er for en størrelse.

Vil I høre mere om, hvordan I kan skabe bæredygtige shoppingoplevelser, der giver kunderne lyst til at komme igen, og som positionerer jer som det miljørigtige valg forrest på markedet?

Så giv vores Head of Business Development, Ditte Tvede Arentoft, et kald på tlf.: 20 47 24 44 eller skriv til diar@hesehus.dk​​​​​​​

Flere nyheder

Få mere nyt fra Hesehus

Live shopping er en af de e-handelstrends, der nu for alvor accelererer under coronakrisen, hvor adgangen til de fysiske butikker er begrænset. Live shopping giver nemlig e-handlerne mulighed for at guide deres kunder online på måder, der tidligere var forbeholdt de fysiske butikker. Et tiltag, der ikke kun kan være med til at styrke onlinesalget under krisen men i høj grad også relationen til kunderne i fremtiden.
Offensiv tilgang til corona: I samarbejde med e-handelshuset, Hesehus, og den internationale prisvinder, HERO®, gør Matas og Zizzi nu butiksassistenterne til online skønheds- og fashioneksperter med en ny online chatapplikation, der ikke kun skal hjælpe med at styrke salget under corona, men som også i fremtiden højner shoppingoplevelsen for deres kunder såvel in-store som online.
En af Danmarks førende leverandører af e-handelsløsninger, Hesehus, har netop offentliggjort årsregnskabet for 2019. En omsætningsvækst på 25%, sund bundlinje og fortsat tilgang af nye medarbejdere vidner om endnu et år med sund vækst for de odenseanske e-handelsspecialister.