28. marts 2023
Bæredygtig med PIM & DAM
Bæredygtighed er blevet et af de allervigtigstige indsatsområder. Særligt i byggebranchen, hvor der hele tiden kommer nye lovkrav. Det har været en af Davidsen Tømmerhandels udfordringer det seneste år. De skulle levere bedre dokumentation og beregningsgrundlag til deres kunder. Og det har de gjort – og mere til. De tilbyder nemlig en helt ny service, der gør det nemt og hurtigt for deres kunder.
Problemet var uoverskuelighed
Det grundlæggende behov for Davidsens kunder er, at de skal bruge den nødvendige information og dokumentation på de enkelte materialer. Der bliver i dag stillet krav til livscyklusanalyser og Co2-beregninger på nybyggerier. Det kommer oveni mange andre dokumenter, der knytter sig til byggematerialer: Sikkerhedsblade, monteringsvejledninger og certifikater. En troldtekt-plade har f.eks. 19 forskellige dokumenter tilknyttet. Det bliver derfor hurtigt uoverskueligt at finde præcis det dokument, du har brug for. Og det bliver kun mere forvirrende, når du skal indhente dokumentation på alle materialer til et helt hus.
Kun den information du har brug for
Alle produktinformationer er tilgængelige på hver produktside, men det er tungt og tidskrævende at hente dokumenterne enkeltvis. Derfor hjalp vi Davidsen med at lave en løsning, der gjorde det nemt for B2B-kunder, at hente præcis det de skulle bruge. En tømrer kan f.eks. lave en ordre på alle materialer, der skal bruges til et nyt typehus. Der er fire forskellige slags træ, isoleringsmateriale, døre, vinduer og så videre. Alle materialerne har tilknyttet lovpligtige dokumenter, brugsanvisninger og deklarationer. Men tømreren skal kun bruge certificeringerne for bæredygtighed. Han kan derfor vælge kun at downloade disse med få klik direkte på ordresiden.
Valgfrihed er den ultimative service
Det vigtigste for Davidsen var at gøre dokumenthåndteringen til en service, der lettede kundernes arbejde. Det kræver, at løsningen passer til en række forskellige stadier i projekterne og deres størrelser. Det er derfor muligt at hente dokumenterne både på tilbud, ordrer, delleverancer og projekter. Det er også muligt for en tømrer at sende dokumenterne direkte til eksempelvis en konstruktør eller bygherre med det samme. Løsningen er altid tilgængelig og passer til både entreprenører, der bygger hele villakvarterer og enkelte tømrere, der køber materialer til et cykelskur.
Nemt at bygge ovenpå et solidt fundament
Nye løsninger kan ofte tage lang tid at implementere, da de kræver de rette datastrukturer. Her har Davidsen dog stået på en stærk platform, da deres dokumenter allerede blev håndteret i deres PIM og DAM-systemer. Det er alfa og omega for løsningen at dokumenterne er underinddelt på den rigtige måde, så du kun får bæredygtighedscertifikaterne, når det er dem, du skal bruge. Dokumenterne var allerede klart opdelt i forskellige produktdatakategorier og det var derfor hurtigt at tilpasse systemerne, så man kunne samle downloadsene i kategorier.Davidsen var altså hurtigt klar til at leve op til den nye lovgivning – og mere til, fordi de kunne tilbyde deres kunder et værdifuldt værktøj, der letter deres administrative arbejde.
Data til tiden
Byggeprojekter tager ofte lang tid fra tegningerne er tegnet til, at der rent faktisk begynder at dukke bygninger op. Det betyder at lovgivning og dokumentationskrav ændrer sig i mellemtiden. Det er lovgivningen og certifikaterne på det tidspunkt, der gives byggetilladelse, der er gældende, derfor skal de dokumenter også være tilgængelige i byggeperioden. Davidsen opdaterer selvfølgelig løbende deres dokumenter til de nyeste specifikationer på deres webshop, men når først du har oprettet et tilbud, en ordre eller et projekt på Davidsen.dk, vil dokumenterne få et tidsstempel, så du til enhver tid kan hente de retvisende dokumenter frem. Det gør det enkelt altid at finde korrekt information, der matcher de rigtige tidsperioder.
Nedslag i Davidsens bæredygtighedsløsning
- Alle relevante informationer kan hentes på tværs af projekter, ordrer og tilbud
- Enkel overbygning på eksisterende Bizzkit PIM og DAM
- Self-service funktioner, der passer til kunderne uanset deres størrelse
- Tidsstempling af dokumenter
- Hurtigt tilpasning til ny lovgivning med omfattende dokumentationskrav.
Insights