29. juni 2023
Muligheder med Multishops
Jeres kunder elsker god service. De elsker at føle sig set og få hjælp og anbefalinger, der er skræddersyet til dem. Ja, de kunne måske egentlig godt tænke sig at hele butikken bare var bygget til dem. Så I kun havde de varer, de havde brug for. Så I havde lige præcis den service, de havde brug for: Den helt rigtige levering, de skarpe priser og de lækre firmafarver. Det ville være ultimativ service, men det lyder også både dyrt og besværligt. Det behøver det heldigvis ikke at være. I skal nemlig bygge multishops.
Hvad er multishops?
En multishop-løsning er en webshop I kan dele op præcis som I vil. I har én samlet løsning, hvor alle jeres produkter og alle features er bygget ind, men I har også mulighed for at tilpasse brugeroplevelsen til den enkelte kunde. Det vil sige, at I kan vælge præcis hvilken del af kagen, der skal tilbydes hver enkelt kunde. I kan skræddersy sortimentet, leveringsmuligheder, logoprint og så videre til hver af jeres kunder. Det giver jer mulighed for hurtigt og enkelt at tilbyde ekstraordinær service.
Hvorfor skal I bruge multishops?
Der er mange gode grunde til at bygge multishops. Først og fremmest fordi kunderne er vilde med det, men det gavner andet og mere end jeres kundetilfredshed. Derfor har vi listet en række af de fordele, I har mulighed for opnå med en multishop-løsning.
Mulighed 1: Skab overblik for kunderne
Det er ikke alle jeres kunder, der er lige interesserede i alle produkter i jeres sortiment. Nogen køber vare x nogen køber vare y. Men i en normal webshop er både vare x og y tilgængelige for alle, desuden er vare z, c, v og sigma også tilstede. Det kan hurtigt blive uoverskueligt og besværligt at finde rundt. Især i B2B-regi, hvor produkterne kan være komplekse og f.eks. forskellige reservedele kan være svære at skelne fra hinanden. Derfor kan I indskrænke sortimentet, så det passer til hver enkelt kunde. Det gør det lettere for kunden at finde rundt i jeres butik, hvilket betyder at de sparer tid på indkøb.
Mulighed 2: Få en konkurrencefordel og fasthold kunderne
Multishops er en måde at skille sig ud fra jeres konkurrenter på. Hvis I arbejder indenfor et felt, hvor der er konkurrence på jeres varer, vil I typisk ligge i skarp priskrig med konkurrenterne. Multishops er en meningsfuld måde at tilbyde jeres kunder en merværdi ved jeres produkter, fordi I har en enklere indkøbsløsning til dem. Hvis I skræddersyer en shop til den enkelte kunde, hvor de hurtigt og enkelt kan købe netop det, de har brug for, kan de spare masser af administrationstid og dermed penge ved at handle med jer. Det skal være hurtigere og lettere at både købe og genkøbe hos jer, end ved konkurrenterne. Desuden er der den fordel, at når først kunderne er blevet glade for jeres løsning, så vil de have rigtig svært ved at skifte til en leverandør, der ikke kan levere den samme grad af digital bekvemmelighed.
Mulighed 3: Skab en personlig oplevelse
Multishops gør jer i stand til at styre alle detaljerne i en kundes købsrejse. Der kan være stor forskel på, hvordan virksomhederne køber ind alt efter, hvordan de er organiserede. Nogen foretrækker, at de enkelte medarbejdere selv får et budget til at købe de varer ind, de skal bruge mens andre virksomheder har indkøbere ansat, der styrer dette centralt. Uanset, hvordan kunderne helst vil købe ved jer, kan I enkelt lave rettighedsstyring i jeres shop, så I matcher kundens behov.
I kan også skræddersy købsoplevesen ved at webshoppen i vidt omfang fremstår med kundernes logoer og alle relevante produkter har billeder med påtrykte logoer. Det styrker kundens oplevelse af, at I understøtter deres virksomhed, deres mål og deres visioner.
Mulighed 4: Få større ordrer fra større kunder
I de største virksomheder er indkøb så stor en opgave, at man ikke ønsker at indgå et samarbejde med leverandører, der ikke kan tilbyde meget enkle løsninger. De har brug for at administration og tidsomkostningen ved indkøb er så lav som overhovedet mulig. Derfor er multi-shops en oplagt tilbud til større kunder, fordi de får alt hvad de skal bruge bag et enkelt login.
I visse tilfælde vil en shop i sig selv ikke være nok til de allerstørste kunder, da de ønsker at anvende et indkøbs- eller procurement system til at få varerne hjem. Her kan I kombinere jeres multishop med en PunchOut-løsning for at give kunden præcis det de ønsker.
Vil du læse om en helt konkret multishop løsning med over 400 forskellige kunder? Så læs om hvordan Fristads/Kansas gør det let at købe arbejdstøj.
Hvor krævende er det at komme i gang med multishops?
Det kommer an på, hvor stærkt et digitalt fundament I har, da det typisk skal være bygget til formålet. Det kræver en investering i de rette systemer og systemarkitektur, men når det er på plads, er det hurtigt at oprette og tilpasse formatet til nye kunder. I Hesehus’ løsninger tager det typisk under 25 timer at oprette en helt ny shop til en kunde. Det skyldes, at vi gennem tyve års erfaring har opbygget løsninger, der let kan integreres med forskellige ERP-systemer og et fleksibelt PIM, der gør det enkelt at oprette kundespecifikke sortimenter. Begge disse processer kan hurtigt blive meget tidskrævende og svære at udføre i systemer, der ikke er designet med dem in mente.
Insights