15. august 2023
D2C: Går I glip af oplagt online omsætning?
D2C kan være en indbringende ny forretningsgren for B2B-virksomheder. Og det er lettere at komme i gang online, end man lige skulle tro.
D2C-markedet er i vækst for B2B
Markedet for E-handel bliver større og større. Det gør det i høj grad i på B2C-markedet, hvor nye virksomheder går udenom de klassiske forhandlere og sælger deres egne brands online, men der er også et stort potentiale at hente for B2B-virksomheder. Forbrugerne er nemlig ved at vænne sig til at købe direkte fra producenterne og mange B2B-varer er interessante for almindelige forbrugere. Det betyder, at I potentielt kan gå glip af værdifuld omsætning, der er relativt enkel at få del i.
Problemet for mange B2B-virksomheder er, at det kan virke besværligt at komme i gang med D2C, for så skal der bygges en helt ny webshop. Det skal der dog ikke nødvendigvis.
Kunderne er klar, men er i også?
Hvis I allerede sælger til B2B online i dag, er I ret tæt på også at kunne sælge til privatforbrugere. I hvert fald hvis I har en systemarkitektur, der understøtter det. I Hesehus’ løsninger vil det være meget enkelt, da det er let at bygge en ny version af jeres webshop, der passer til en ny målgruppe. Det er nemlig, i modsætning til hvad mange tror, ikke den digitale del af løsningen, der er tidskrævende og besværlig. Den helt store udfordring er i langt højere grad logistisk og handler om hvad jeres lager kan håndtere.
Ved nogle producenter forlader produkterne kun centrallageret på paller, hvilket gør det helt umuligt at håndtere mindre pakker til private. Andre virksomheder har faciliteter, der gør det langt mere enkelt at håndtere leverancer i alle størrelser.
Der er altså tre kriterier, der er vigtige for at I hurtigt kan gå i gang med også at sælge D2C
- Det skal være muligt at bygge en e-handelsplatform, der passer til privatforbrugere
- Lageret skal været gearet til at sende mindre pakker
- I skal have et produktsortiment, der kan være attraktivt for privatforbrugere
Fordelene ved D2C
De vigtigste grunde til at prøve kræfter med D2C er muligheden for at gøre sine produkter tilgængelig for en ny målgruppe og dermed få en ny indtægtskilde, og så er det muligheden for at undgå at betale en forhandler for at sælge varen. I B2B-regi vil den nye kundegruppe sandsynligvis være mindre end jeres eksisterende kundegruppe og I skal derfor ikke forvente vækst på flere hundrede procent. Det betyder bare ikke, at I ikke kan tjene penge på det. Det kræver måske en mindre investering i udvikling af ny logistik og opgradering af jeres webløsning, men det kan potentielt hurtigt tjene sig hjem ved at I når ud til en større kundebase.
Hvad forventer jeres nye kunder?
I skal være opmærksomme på at D2C-kunder forventer B2C-kvalitet. De er vant til f.eks. gratis levering og fri returnering. Samtidig er de vant til sider med stærke søgefunktioner og lettilgængelig kundeservice. Det skal I kunne matche, så forbrugerne får en kvalitetsoplevelse hos jer og ønsker at vende tilbage igen.Det må også formodes at kunderne forventer en bedre pris på varerne ved at handle direkte med jer, især hvis de kan sammenligne med en forhandler, der også fører jeres varer.
Insights