10. april 2025

Indtager AI søgebaren din webshop?

Der er efterhånden ikke mange steder, hvor AI ikke forsøger at snige sig ind. Kommer søgefeltet på dine foretrukne webshops til at blive et af de næste steder, hvor du kommer til at møde AI i din hverdag?

Vi har sat vores Chief Product Officer Lene Damgaard Madsen i stævne for at høre, hvordan on-site search experience udvikler sig i disse AI-tider.

Kommer al søgning til at være påvirket af AI i fremtiden?

”Det korte svar er nej, ikke al søgning. Søgning som vi kender det i dag, er stadig relevant og effektivt. Søgning handler jo grundlæggende om hurtigt og præcist, at kunne finde så relevant et søgeresultat som muligt, der matcher kundens behov. Det er traditionel keyword og hybrid search stadig virkelig effektivt til i mange tilfælde, så det er bestemt ikke ovre for søgefeltet som vi kender det. Når det er sagt, kommer søgefeltet og funktionerne tæt på helt sikkert til, at kunne mere, end de allerede kan i dag”.

Hvordan kommer søgefeltet til at udvikle sig?

”Søgefeltet kommer til at skulle forstå kundernes intentioner og præferencer bedre. Vil kunden gerne finde et produkt, de allerede ved hvad er – det kunne være et par strømper fra et specifikt brand, så fungerer keyword search allerede glimrende. Men hvis kunden i stedet skriver et spørgsmål som ”Hvilke strømper skal jeg vælge til mit barn?”, så åbner AI for nogle helt nye muligheder for søgefeltet. Her kan AI’en hjælpe brugeren med at blive skarpere på sine behov og krav og derefter komme med relevante produktforslag, som matcher kundens eksakte behov”.

Conversational Search

Ville AI så blive bygget ind i søgefeltet som en slags chatbot?

”Det kunne man sagtens forestille sig, men søgefeltet skal være i stand til at skelne mellem, hvornår det er nødvendigt at bede AI om hjælp og, hvornår det ikke er. AI er hurtigt, men det er stadig ikke lige så hurtigt, som de søgeteknikker, vi kender og bruger i dag – og så er det langt mere ressourcetungt. Der skal altså bygges nogen vigtige logikker ind i søgefeltet, så det ikke begynder at løse enkle opgaver med tunge AI-værktøjer”.

Hvordan ville en chatbot i søgefeltet så fungere?

”Det er selvfølgelig en UX-opgave at få løst på en optimal måde, men det skulle ikke udelukkende være et chat-interface, hvor man skriver lange sætninger frem og tilbage, som man kender det fra f.eks. ChatGPT i dag. Nogle søgeopgaver kræver i højere grad hjælp til brugeren til at få indsnævret og præciseret deres behov, og det er ikke svært at forestille sig AI-agenten stille dig spørgsmål som: ”Mente du det her, eller det her?” Og så give dig to valgmuligheder, hvor du bare skal trykke på en knap fremfor at skrive et omstændigt svar.

Chat er ikke nødvendigvis en særlig effektiv søgeteknik, fordi man skal skrive alle ordene på sit keyboard eller på sin telefon, eller stå og tale med sin webshop, måske i offentligheden eller hen over aftensmaden. Og så ved alle der har chattet med en AI agent, at man nemt kan ende i en blindgyde. Det er selv sagt ikke optimalt, når man som e-handler gerne vil give sine kunder en god søgeoplevelse”.

Hvad kommer AI til at kunne hjælpe med i e-handelssøgninger?

”Søgefeltet kan blive startskuddet til din interaktion med et e-handelssite, hvis du ikke rigtig ved, hvad du søger efter. Det kunne f.eks. være, hvis du skulle finde en gave til teenager for 250 kr. Så kan du skrive direkte i søgefeltet, hvorefter det måske kommer med tre produktforslag. Hvis du ikke kan lide nogen af dem, kan du få vist tre nye eller skrive igen og få indsnævret de kategorier, brands eller præferencer, som søgningen skal tage afsæt i. Her er det som med så meget andet om AI nok et spørgsmål om, hvor fantasien sætter grænser. Men det er ligesom så meget andet om AI også et spørgsmål om at bruge kunstig intelligens med omtanke og ikke smide alle de gode værktøjer, vi allerede har ud.”

Så hvornår kommer vi til at chatte med en AI i vores søgefelt?

"AI er allerede begyndt at integrere sig i søgeoplevelsen, og det er kun et spørgsmål om tid, før vi ser AI-chat eller mere interaktive samtaler mellem kunder og AI som en naturlig del af søgeoplevelsen. Det er mere et spørgsmål om, hvordan det bedst integreres. Kunderne forventer stadig først og fremmest hurtige og relevante søgeresultater, og det vil nogle gange betyde, at AI skal sættes i spil og andre gange, at vi leverer resultatet med de allerede eksisterende teknologier”.

Insights

De seneste nyheder, insights og tendenser fra Hesehus

Der er efterhånden ikke mange steder, hvor AI ikke forsøger at snige sig ind. Kommer søgefeltet på dine foretrukne webshops til at blive et af de næste steder, hvor du kommer til at møde AI i din hverdag?
Flere af de største spillere på B2C-markedet producerer langt mere content, end de har gjort tidligere. Zalando har f.eks. et væld af videoer med styles og ”Inspirerende historier” – videoer fylder især i deres app-univers og det giver rigtig god mening. Content er nemlig en af de allerbedste måder at skabe loyale kunder.
Uret tikker. EU har gjort det til et krav at jeres webshop skal leve op til nye tilgængelighedsregler allerede fra 28. juni 2025. Det er der ikke lang tid til, men det er slet ikke alle, der er i mål endnu. I er sandsynligvis heller ikke?

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få serveret de nyeste trends, events, cases og meget mere.