Case: Superbest
Første dagligvarebutik online
Som den første landsdækkende supermarkedskæde åbner SuperBest i november 2009 en onlinebutik med levering til døren. En onlinebutik, der med et tilgængeligt varesortiment på over 4000 forskellige enheder, for første gang tilbyder de danske forbrugere et seriøst alternativ til den ofte trælse tur i supermarkedet med resten af familien Danmark. I 2011 lancerer SuperBest ydermere, igen som de første herhjemme, en app, så forbrugerne også let kan handle dagligvarer fra mobiltelefonen.
E-handelsløsningen fra Hesehus indeholder ikke kun webshoppen men håndterer ligeledes pakningsprocessen, kundeservice, salgsrapportering, produktmodning og søgemaskineoptimering. En ambitiøs løsning, der bl.a. også er integreret til en række centrale systemer i SuperBest samt til distributionspartneren Budstikkens systemer.
Der er tænkt på detaljerne
Der er tænkt på alle detaljer i konceptet, og det viser sig bl.a. i bestilling- og udleveringsforløbet, hvor man som kunde for det første kan bestille sine varer indtil kl. 24 aftenen før og stadig få dem leveret mellem kl. 16-21 dagen efter. Derudover kan kunden følge status på ordren i onlinebutikken og bliver endvidere varslet af en sms, umiddelbart inden varerne ankommer. Sidst, men ikke mindst, bliver eventuelt udsolgte varer automatisk erstattet af tilsvarende eller bedre varer, når der pakkes – naturligvis uden yderligere omkostninger for kunden. Hvis kunden ikke ønsker erstatningsproceduren, kan den selvfølgelig fravælges ved bestillingen.
Spring køen over - udnyt togturen
Også i app’en er der tænkt på detaljerne, så kunderne serviceres bedst muligt. Blandt andet er det – grundet en indbygget huskefunktion i indkøbskurven – muligt for kunderne at lægge varer i kurven fx i toget på vej til arbejde og tilføje flere i løbet af dagen, for til sidst på vej hjem i toget eller bussen at gennemføre købet. Kunden behøver altså ikke som i mange webshops at bestemme sig for det samlede køb med det samme men kan ligesom med en gammeldags indkøbsseddel tilføje løbende. Som en ekstra fordel slipper kunden også for køen i supermarkedet, da de bestilte varer leveres direkte til hoveddøren. Både webshoppen og app’en har ydermere Express shopper-funktion, der gør, at kunderne præsenteres for en liste over de varer, de oftest køber – lige til at komme i kurven.
Brug mobilen som huskeseddel
App’en fungerer desuden som huskeseddel, hvis kunden foretrækker at handle i en af de fysiske butikker. Med den indbyggede funktion ”indkøbsliste” er huskesedlen altid lige ved hånden, og kunden kan endda krydse af efterhånden, som varerne kommer i indkøbsvognen.I app’en finder kunden naturligvis også ugens tilbudsavis, hvorfra varerne kan sættes direkte på indkøbslisten samt en opskriftsamling til inspiration for kunderne, hvorfra alle ingredienserne kan kommes i kurven – enten alle på én gang eller efter hvad kunden ikke har i skabene derhjemme.
Casedetaljer
Lancering af webshop i november 2009 og app i august 2011
Platform
Webshop, PIM, DAM, CMS og Design
Kundetilgang
I den første periode steg antallet af kunder med 15-20% hver uge
Priser
Top 3 placering til E-handelsprisen i 2010 i kategorien 'Cross-channel integration'
Lignende cases