Case: Dinex
B2B-webshop står for 74% af omsætningen
Med en omsætning på 2 mia. kr. på 16 markeder i både Europa, USA og Asien er den danske producent og leverandør af innovative udstødningsprodukter og emissionssystemer, Dinex, en af verdens absolut største spillere på det internationale OE- og eftermarked for tunge køretøjer.
Dinex følger en meget ambitiøs strategi, hvor e-commerce og digitale værktøjer spiller en helt central rolle, og som global aktør på automotive-markedet var et af de helt essentielle mål for den nye B2B-totalløsning at imødekomme behovene hos deres mange forskellige kundesegmenter. Og netop løsningens store fleksibilitet og mange tilpasningsmuligheder gør det muligt for Dinex at indfri kundernes forventninger både nu og i fremtiden. I dag kommer over 70% af Dinex’ omsætning og ordrer på eftermarkedet direkte fra den ambitiøse e-commerceløsning.
Stefan Dolleris, E-commerce Manager hos Dinex
”I et kontinuerligt voksende, globalt marked er det essentielt for os med et globalt salgsværktøj, der reducerer time to market, og som kan benyttes af alle kunder på tværs af landegrænser og regioner. Den nye internationale B2B-webshop giver os mulighed for at være der, hvor kunderne er. Og kunderne kvitterede ved at tage hurtigt imod løsningen – endda så hurtigt, at vi kun én måned efter go live så 30% af salget på eftermarkedet gennemført i webshoppen.”
Webshop samarbejder med flere forskellige ERP-systemer
Et af de helt centrale elementer i Dinex’ nye e-handelsløsning er integrationen mellem webshoppen og de forskellige markeders ERP-systemer, som kort sagt gør det muligt for webshoppen automatisk at trække lagerstatus, kundekonti, priser m.m. direkte fra hvert lands Microsoft XAL-system.
Når Dinex’ kunder logger ind i webshoppen, vil de derfor kun blive præsenteret for de informationer, som er relevante for netop dem – og det uanset hvilket land, region eller marked de tilhører. Fx sørger webshoppen også for automatisk at hente eventuelle kundespecifikke rabatter, som den enkelte kunde kan have forhandlet på plads, så kunden nemt og hurtigt får synliggjort sine priser. Udover at give kunderne en skræddersyet brugeroplevelse online, skaber integrationen til Dinex’ forskellige ERP-systemer også stor værdi for Dinex’ interne arbejdsgange, hvor medarbejderne kun skal opdatere kundesegmenter, prislister, leveringsadresser osv. i den relevante XAL.
Integreret branchestandard for produktdata
I designet og udviklingen af den nye e-handelsløsning har fokus i høj grad også været på at skabe en samlet indgangsvinkel til Dinex online, så kunderne nemt kan finde alle de informationer og data, de har behov for i deres samarbejde med Dinex. Her spiller produktdata en stor rolle for Dinex’ kunder, og e-handelsløsningen er derfor udstyret med en integration til TecDoc, som er automotive-branchens fælles standard og platform for produktdata, hvor producenterne kan gøre deres data tilgængelige for grossisterne. Med integrationen kan webshoppen hente og anvende Dinex’ produktdata fra TecDoc, hvilket også skaber stor intern værdi for Dinex, der på den måde kun skal vedligeholde sine data ét sted.
Dinex - easy to do business with
Less-is-more søgefunktion
For at gøre det nemt og hurtigt at handle med Dinex er webshoppens søgefunktion designet med udgangspunkt i kundernes typiske købssituation, som fx på eftermarkedet ofte indebærer, at kunden står med en konkret udstødningskomponent i hånden, som skal erstattes. Derfor er søgefunktionen udviklet ud fra en less-is-more tankegang, hvor kunderne kan søge på specifikke Dinex varenumre, OE-numre eller referencenumre. Via nummeret bliver kunden ledt direkte ind på produktsiden for det kompatible Dinex-produkt, hvor de qua XAL- og TecDoc-integrationen nemt kan danne sig et overblik over produktet og lægge det ønskede antal i kurven.
Brugervenlig bulk-bestilling
De kunder, der er vant til at bestille mange forskellige produkter ad gangen, har desuden mulighed for at uploade en fil (CSV, Excel etc.) med produktnumre og antal direkte i webshoppen. Når filen er overført, kan de med det samme se priser, billeder, lagerstatus m.v. på hvert enkelt produkt. Kunderne slipper på den måde ikke kun for et omfattende tastearbejde, men de får samtidig også et samlet overblik over deres bulk-bestilling, inden de gennemfører ordren. Kort sagt, kan kunderne via webshoppen let og ubesværet finde og bestille de produkter, der er relevante for dem – uanset ordrens størrelse.
Nem at handle med – også i fremtiden
Det er for Dinex vigtigt, at de hurtigt kan tage action på de værdifulde indsigter i kundernes behov og digitale adfærd, som e-handelsløsningen løbende giver dem. Løsningen er derfor udelukkende bygget på Bizzkit-platformen, som er udviklet af Hesehus, hvor det fleksible samspil mellem PIM, DAM, CMS og webshop gør det muligt kontinuerligt at skræddersy løsningen med netop de funktioner og features, der skal til for at indfri kundernes forventninger nu og i fremtiden. På den måde kan Dinex hurtigt handle på nye salgspotentialer og igangsætte nye indsatser, så de hele tiden sikrer sig den bedst mulige brugervenlighed og ikke mindst det mest optimale salg.
Stefan Dolleris, E-commerce Manager hos Dinex
”E-handel er et helt centralt ben i vores fremtidige strategi, og det er derfor også altafgørende for os med en stor fleksibilitet i vores e-handelsløsning, hvilket Bizzkit-platformen tilbyder. Derudover er det også centralt for os at have en samarbejdspartner, der har erfaring med B2B e-handel og løsninger af international karakter, og her har Hesehus flere succesfulde på referencelisten.”
Hvad kunderne fortæller om den nye webshop
Casedetaljer
Lancering i januar 2020
Platform
Webshop, PIM, DAM, CMS og Design
Funktioner & features
Integration til Microsoft XAL og TecDoc
Global commerce
Tilstede på tværs af markeder i både Europa, USA og Asien
Lignende cases